Reproduktorové soustavy Audioengine A5

image

Obsah:


1) Pár slov (před) úvodem

Asi nejsem sám, kdo tráví hodně ze svého času na počítači. A vyjma některých činností, při kterých se musím značně soustředit, poslouchám hudbu. Mám také celkem slušně hrající hifi sestavu, ale abych se přiznal (a opravdu se mi to neříká lehce), tak klid na pořádné vychutnání si zvuku této sestavy v poslechovém křesle si najdu tak sotva 1-2x za měsíc a to mohu být rád.

Zato hudbu na PC poslouchám denně jistě několik hodin. Své sbírky CD jsem si převedl do mp3 a ty lepší věci do bezztrátového formátu flac. Snažím se sledovat dění okolo svých oblíbených interpretů. K tomu mi pomáhá Internet a poslech velkého množství muziky právě na počítačových reproduktorových soustavách.

Co mohu jednoznačně prohlásit je fakt, že investice do kvalitní aparatury se každému příznivci dobrého poslechu hudby vyplatí. Zjistil jsem již mnohokrát, jak propastný rozdíl je mezi běžnými soustavami typu Genius, Logitech atd. zakoupenými za nějakou tisícovku, a mezi kvalitnějšími počítačovými reproduktory. (Nemluvím tu o profesionálních studiových monitorech!) Rozdíl je přímo propastný a ve výsledku tak určuje odlišnost mezi požitkem z poslechu hudby a utrpením ze zvuků, kterými nás mnoho PC reproduktorů častuje.

Není přitom třeba nějaká drahá zvuková karta (i když samozřejmě díky samostané zvukové kartě dosáhneme dalšího zlepšení zvuku), ale jsou třeba precizně zkonstruované reproduktory osazené kvalitními měniči, dobře navrženou vyhybkou osazenou kvalitními součástkami, samozřejmě s kvalitním zesilovačem a slušným napájecím zdrojem. Pak zbývá alespoň trochu ošetřit umístění reprosoustav v poslechovém prostoru: osa reprodukce ideálně ve výšce uší, pevný podstavec (potlačení nežádoucího chvění boxů při hlasité reprodukci hudby) a slušné propojení pomocí signálového i reproduktorového kabelu. Výsledek za to opravdu stojí! Dnešní PC jsou již zpravidla dostatečně tiché, aby nás při vychutnávání hudby zvuk ventilátorů a pevných disků nerušil v tak neúnosné míře jako tomu dříve bývalo.

2) Úvod

Sešel se rok s rokem a já mám tu úžasnou příležitost představit vám nyní "většího bratříčka" již testovaných reproduktorových soustav Audioengine A2 a to model s označením Audioengine A5.

Taková možnost se neodmítá a po osobních ročních zkušenostech s modelem A2, se kterým jsem stále na nejvyšší možnou míru spokojen, jsem zajásal opravdu velmi nahlas. Po pár dnech dorazil toužebně očekávaný balík a já se mohl začít věnovat poslechu a porovnávání těchto vskutku zvukově mimořádně zdařilých modelů americké firmy Audioengine.

Kvalita A2 mě tehdy zhruba před rokem přiměla k tomu, abych velice vážně zauvažoval o nákupu kvalitní zvukové karty a "vymáčknul" z reproduktorových soustav opravdu absolutní maximum toho co umí. To se dle mého názoru podařilo a pořízení zvukové karty Asus Xonar Essence STX patří k mým nejšťastnějším investicím do zvukových technických zařízení.

Trochu si dovolím předběhnout a řeknu vám, že model A5 není zdaleka tak "citlivý" na kvalitu zvukové karty a i na integrovanou "zvukovku" předvádí velmi dobrý výkon. S kartou Xonar Essence jde samozřejmě o ještě kus dál, ale při stejném srovnání je změna zvuku v případě A2 daleko razantnější. Ale o tom všem podrobněji později.

3) Popis

Reproduktorové soustavy Audioengine A5 obdrží případný majitel velice důkladně a pečlivě zabalené. Poškození tak opravdu nehrozí. Vnější pevný kartónový obal. Vnitřní pevná papírová krabice. A navíc jednotlivé boxy umístěné odděleně pomocí výztuh z pěnového polyetylenu. Sáčky se silikagelem pohlcují případnou vlhkost. Samotné boxy jsou pečlivě zabalené do světle šedých jemných semišových sáčků, které se dají nahoře uzavřít pomocí stahovacích provázků. Uvnitř je ještě každá reproduktorová skříňka chráněna jemným papírovým obalem. Excelentní povrchová úprava skříní reprosoustav je tedy opravdu důkladně zabezpečena před případným poškozením či znečištěním. Sáčky jsou vhodné pro případný budoucí transport reprosoustav či pro puntičkáře ochrana před prachem u již stojících ale dočasně nepoužívaných boxů.

Vedle reproduktorových boxů nalezne zákazník ve třetím látkovém sáčku napájecí kabel, dva propojovací kabely jack - jack (3,5mm) jeden o délce 2 metry a druhý 20 cm, kabelový adaptér 2x RCA / jack 3,5 mm, prodlužovací USB kabel 1m, reproduktorový kabel 3,75m dlouhý a uživatelskou příručku (originál v angličtině i velmi podrobný český překlad).

Stěny boxů jsou tvořeny 25 mm silnou MDF deskou. Konstrukce s použitím takto silných materiálů v podstatě eliminuje veškeré nežádoucí rezonance skříně při hlasité reprodukci nižších kmitočtů. Levý box obsahující zesilovač a zdroj s toroidním trafem váží téměř 6,5 kg, pravý box je o 2,5 kg lehčí.

Zajímavější je samozřejmě zadní strana levého boxu. Ten totiž v sobě integruje jak napájecí zdroj, tak zesilovač pro oba kanály. K reproduktorové skříni lze připojit ještě další elektrické zařízení o příkonu až 120W. Tento síťový výstup je pod napětím stále, i když je zesilovač v A5 vypnutý. Napájecí kabel skříně je dvoužilový, odpojitelný. Napětí 220-240 V / 50Hz nebo 110-120 V / 60Hz lze přepínat pomocí červeného posuvného přepínače vynutí transformátoru, který je proto nechtěnému přepnutí chráněn průhlednou fólií. Povolením dvou křížových šroubků se k němu dostaneme. Potřebovat to ale budeme pouze pokud bychom si reproduktory vezli někam do zemí, kde mají v rozvodné sítí oněch 110-120 voltů. Nad vstupním konektorem síťového přívodu se nachází pouzdro tavné pojistky.

Vstupní konektory pro připojení zdroje zvuku jsou dva. Jeden na zadní straně, druhý na horní straně levého boxu. Bohužel oba dva jsou stejného typu: stereofonní jack 3,5 mm. Dva RCA konektory na zadní straně slouží jako výstup "Line Out". Pro mě osobně je nepochopitelné, proč takto kvalitní reproduktorová soustava má na vstupech pouze zdířky pro 3,5 mm jack konektor! Kvalitní zlacený RCA cinch vstup má (vedle 3,5 mm jack) nižší model A2. Je to škoda a tak musím vyjádřit výtku výrobci těchto soustav: proč chybí RCA Line In ?

Konektory pro propojení levé a pravé skříně pomocí reproduktorového kabelu jsou robustní, zlacené, šroubovací s možností uchycení odizolovaných konců kabelů. Audioengine A2 má stejné konektory.

Reproduktorová soustava, ač americká, je vyrobena v Číně. To je holt dnes úděl, kterému většina výrobců elektroniky nemůže odolat. Tlak na ceny je velký a tak i renomovaní výrobci stěhují výrobu do asijských zemí. Naštěstí si kvalitu výrobky, zpracování i zvukové vlastnosti hlídají pečlivě.

Na horní ploše levého boxu je vedle 3,5 mm jack vstupu ještě USB konektor. Ten slouží pro napájení připojeného iPodu či jiného mp3-přehrávače, nebo bezdrátových přijímačů Audioengine W1 nebo W2. Viz: Audioengine W1 (AW1) , Audioengine W2 (AW2).

Kromě výše zmíněné výhrady vůči absenci RCA vstupu nemám žádných námitek. Audioengine A5 je zvukově výjimečně zdařilá a konstrukčně excelentní malá aktivní reproduktorová soustava.

4) Testovací sestava

Každý přístroj, který někdo testuje, má včleněný do určité sestavy, bez které by testovaný komponent nebyl schopen správné funkce. A aktivní reproduktorové soustavy ke svému životu potřebují zdroj audio signálu. Audioengine A2 jsem připojil jednak k mp3 přehrávači Cowon iAudio 9 (Cowon-iAudio-9-1.jpg, [recenze] Cowon iAudio 9 - AVmania.cz, COWON iAUDIO 9 16GB bílý | Alza.cz), a jednak k výstupu zvukové karty (Asus Xonar Essence STX) na základní desce Asus P5Q-Deluxe (nějaké info u motherboardu: ASUS P5Q Deluxe Review :: ASUS P5Q Deluxe Layout :: Motherboards.org nebo na českých webech: Asus P5Q Deluxe: přetaktování má v srdci | ExtraHardware nebo třeba: Asus P5Q Deluxe - Intel P45 - Czech Computer | czc.cz). Propojení bylo pomocí 200cm kabelu (jack 3,5mm na obou koncích), který je součástí balení testovaných reproduktorových soustav. Cowon iAudio 9 byl propojen druhým kabel z příslušenství testovaných soustav o délce 30cm.

Jako sw přehrávač jsem použil ten, který standardně používám na přehrávání hudby, což je foobar2000. Tento přehrávač (prý) patří k tomu nejlepšímu, co lze na přehrávání hudby na PC použít. Pár odkazů: foobar2000, foobar2000 - Wikipedia, the free encyclopedia, foobar2000 - Wikipedie, otevřená encyklopedie, Foobar2000 - alternativní audio přehrávač. Operační systém W-7 32-bit



Foobar2000 tak jak ho používám:
screen

Celá PC sestava: |CPU: C2D E7200 2,53@3,60GHz 1,24V (400x9,0) Arctic Cooler Freezer 7 Pro | MB: Asus P5Q-Deluxe ( BIOS 0803 ) | RAM: 2x2GB DDR2-800MHz Patriot CL4 @ 1066MHz CL6 | GPU: ASUS EAH3650 SILENT 512M DDR3 | HDD: 4x WD6400AAKS (System + RAID1 + Data)| Samsung Story Station 1,5TB | DVD-RW/RAM: Samsung SH-S223F | PSU: CORSAIR Power Supply HX520 | Case: COOLERMASTER Centurion 532 |Audio Card: Asus Xonar Essence STX |

5) Zvuk

Dostáváme se k tomu nejpodstatnějšímu, co uživatele reproduktorové soustavy zajímá, tedy ke zvukovým vlastnostem. Při této příležitosti chci napsat krátkou poznámku. Zařízení která testuji si vybírám sám. Vybírám si je na základě výjimečně kladných ohlasů ve světovém tisku, či na základě své intuice a zkušeností. Vybírám si tedy takové produkty, které jsou zvukově zdařilé. Proto budou tak jako tak převažovat v mých recenzích klady. Kvůli nějakých nepodařeným produktům bych opravdu odmítal ztrácet svůj vzácný volný čas jejich testováním. Případná kritická slova jsou míněna s ohledem na danou cenovou, ale hlavně zvukovou a konstrukční kategorii. Nyní se již pojďme podívat blíže, jaký zvuk nám tedy Audioengine A5 nabízejí.

Nové, čerstvě vybalené reproduktorové soustavy potřebují rozehrát. Tím nechci říci, že by nové nehrály dobře, ale faktem je, že reproduktory rozehrát potřebují. Čím kvalitnější reproduktorovou soustavu máme, tím je tento fakt (rozehrání) zřetelnější. Nějaké ty běžné a ošklivé krabice do 1-2 tisíc korun, typu Genius, Logitech, Sweex, Modecom, Energy, Creative, Evolve atd ... můžete rozehrávat jak dlouho chcete! Změna ve zvuku opravdu nepřijde. :-)

Reprosoustavy jsem připojil ke zvukové kartě Asus Xonar Essence STX pomocí dodávané kabelové redukce (jack 3,5 mm / 2x RCA cinch) a 150 cm kabelu Philips (typ SWA3102S/10). Raději bych je připojil bez redukce, ale to bohužel nejde.

Naštěstí mě veškeré rozladění z takovéhoto propojení přešlo, jakmile jsem začal poslouchat hudbu. První co člověku vytane na mysli, je úžasná dynamika, síla zvuku a neuvěřitelné množství prokreslených detailů spolu s velmi dobře podanými nízkými kmitočty. Opět musím říci, že vzhledem k objemu reproboxů (a ten je asi 4x větší než u A2), jsou basy reprodukovány naprosto v pohodě. S jejich objemem ani prokresleností a dynamikou nemám problém. Prostě žádné dunění, ale zřetelný čistý a dynamický zvuk. Opět doporučuji umístit reproduktorové skříně na nějaký pevný podstavec. Ten může být nižší než pro A2, a jeho cílem by mělo být opět nasměrování osy výškových reproduktorů k výšce uší posluchače.

Basy vynikají rychlostí a dynamikou. Nejsou rozbředlé, ale naopak, tak jak to má být, pevné. Ani vyšší hlasitost jim nevadí. Výkon reproduktorových soustav, deklarovaný na hodnotě 50 wattů RMS (tedy výkon sinusový, výkon který ani dlouhodobě reproduktor nepoškodí) je s rezervou naprosto dostatečný. Špičkově (krátkodobě) je reprosoustava schopna podat výkon 150 wattů. Co považuji za obdivuhodné je fakt, že reproduktorová soustav Audioengine A5 podává vyrovnaný zvukový projev jak při tichém poslechu, tak při velmi vysoké hlasitosti. Náznaky zkreslení, tak obvyklé u běžných pc reprosoustav i při středních hlasitostech, se v našem případě nekonají.

Střední kmitočty jsou v rovnováze, nijak nekolidují v oblasti, kde vyhybka dělí signál kmitočtového spektra mezi basový a výškový reproduktor. Lidský hlas zní přirozeně, nepříjemné sykavky za naše uši netahají. Oblast vysokých kmitočtů je naprosto excelentní. Barva tónů akustických nástrojů při poslechu nijak neruší, naopak člověk má občas pocit, že poslouchá "dospělou" hifi aparaturu. Úžasná přesnost obou měničů se odměňuje v podobě přesného podání stereofonního prostoru. Oproti modelu A2 stejného výrobce je A5 vysoce analytický a zvukově přesný výrobek. A2 jsou, tak řečeno, více muzikální. Detailně se porovnáním A5 a A2 budu zabývat v samostatné kapitole.

Poslech remasterovaných alb mé oblíbené kapely Led Zeppelin /Vinyl Rip (24 Bit 96 kHz) Collection (1969-1982), FLAC/ zněl poslechovou místností tak, jak jsem již dlouho neslyšel. Podbarvení basovou linkou bylo neuvěřitelné! Stále mluvím samozřejmě o stereofonním poslechu hudby, bez jakýchkoliv korekcí, posloucháno přes zvukovou kartu Asus Xonar Essence a přehrávač Foobar2000 v poslední verzi.

Přestože reprosoustavy nemilosrdně odhalují jakoukoliv špatnou nahrávku (respektive špatně vytvořený hudební "rip"), musím zkonstatovat, že se posluchač nemusí omezovat jen na poslech bezztrátového formátu. Pokud je dobře proveden záznam do mp3 (nejlépe 320kbps/cbr), tak nemám proti zvuku žádné zásadní výhrady. Několikrát jsem si to ověřil při poslechu alba Mercan Dede - 800 (Doublemoon /rough trade, únor 2008). Toto album doporučuji všem, kteří mají rádi zajímavé hudební experimenty a kvalitní zvuk. Naposledy mě něco takto dostalo při poslechu alba Dead Can Dance - Into The Labyrinth! Poslouchal jsem několikrát jak mp3 verzi tak bezztrátový formát wav. Poslech jsem pro zajímavost porovnával i se sestavou DPA 380 / Xavian XN270, ale to už je opravdu zvukově někde úplně jinde.

Líbí se mi možnost rychlejšího přístupu k regulaci hlasitosti na čelním panelu levého boxu (oproti regulaci zezadu u A2) a také fakt, že modrá indikační LED svítí jen s decentní intenzitou. Při poslechu byly A5 (podobně jako A2) umístěné na masivních žulových podstavcích v takové výšce, aby osa optimálního poslechy byla v ose posluchačovo uší. Tento fakt je pro kvalitu zvuku velice podstatný. Mnoho majitelů kvalitních reproduktorových soustav k PC toto nerespektuje a zvuk tak zbytečně "zabíjejí".

6) Technické parametry

Žádná měření jsem neprováděl. Veškeré údaje uvedené níže v souhrnné tabulce jsem převzal jednak z firemních materiálů, a také z informací na webu.

Parametr Hodnota
Typ: Systém 2.0 aktivních stolních / regálových reproduktorů
Vstupy: 2x stereo jack 3,5 mm
Výstupy: USB typ A (pouze pro napájení), RCA L/R audio (plný signál, bez regulace)
Napájení: 110 - 240 V, 50/60 Hz, automaticky se nastavující, toroidní síťový transformátor
Typ zesilovačů: Dvojitý monolitický, třída AB
Výstupní výkon: 150 W celkový špičkový výkon (50 W RMS, 75 W špičkově na kanál), AES
Reproduktory: 12,7 cm středobasový s kevlarovou membránou, s technologií „Advanced Voice Coils“ a 20 mm výškový s hedvábnou kalotou
Odstup signál-šum: > 95 dB (typical, A-weighted)
THD: < 0,05 % (při všech nastaveních výkonu)
Přeslech mezi kanály: < -50 dB
Frekvenční rozsah: 50 Hz – 22 kHz, +/- 1.5 dB
Vstupní impedance: 10 kOhm, unbalanced
Ochrany: Omezení výstupního proudu, senzor přehřátí, ochrana reproduktorů při zapnutí / vypnutí, vyměnitelná tavná pojistka
Rozměry (VxŠxH): 25,5 x 17,8 x 19,7 cm (každý z reproduktorů)
Hmotnost (levý): 6,4 kg
Hmotnost (pravý): 4,0 kg
Transportní hmotnost: 12,6 kg (kompletní balení)
Rozměry transportního obalu: 29,2 x 36,8 x 55,3 cm
Skříň - použitý materiál: 25 mm silné MDF desky
Obsah balení: Napájecí kabel, propojovací audio kabel délky 2 m s konektory mini-jack 3,5 mm, propojovací audio kabel délky 30 cm s konektory mini-jack 3,5 mm, propojovací kabel / adaptér se 2 konektory RCA a 1 mini-jack 3,5 mm, prodlužovací kabel pro napájení z USB délky 1 m, reproduktorový kabel (16AWG) délky 3,75 m, látkový sáček na kabely, látkové sáčky na reproduktory (2ks), uživatelská příručka.

7) Fotografie

Použité snímky jsem pořídil ve své pracovně pomocí fotoaparátu Nikon D80, objektivu Nikon 18-200mm VR a za pomoci denního světla a stativu.


Kliknutím na náhled získáte v novém okně fotku v rozlišení 1600px


Fotografie Audioengine A5
Čelní pohled na pravý reprobox


Fotografie Audioengine A5
Pohled na zadní stranu levého reproboxu


Fotografie Audioengine A5
Detailní záběr výškového reproduktoru. (Průměr 20 mm, membrána tvořena hedvábnou kalotou).


Fotografie Audioengine A5
Membrána basového reprduktoru. (Měnič průměru 12,7 cm středobasový s kevlarovou membránou, s technologií „Advanced Voice Coils“ ).



Další fotografie naleznete zde:   Fotografie Audioengine A5

8) Použité nahrávky (pár příkladů)


Podrobněji zde:   Použité nahrávky

9) Porovnání Audioengine A5 s Audioengine A2

Dostávám se ke kapitole, která je podle mne stěžejní části této obsáhlé recenze. Mnoho lidí bude chtít srovnání. Jedná se o dva výrobky stejné firmy, ale už při prvním pohledu vidíme, že se budeme snažit srovnávat nesrovnatelné. Jen například objem reproboxu A5 je téměř 4x větší než objem A2. Konstrukce bassreflexů je úplně odlišná a reproduktorové měniče jsou samozřejmě také jiné. Společná je však jedna důležitá vlastnost a tou je kvalita zvukového projevu. Ač je tento projev pro každý model charakteristický trochu jinými vlastnostmi, v obou případech se jedná o výborný zvuk. A to jak v poměru cena:zvuk, tak i v poměru objem:zvuk.

Porovnání velikosti reproduktorových soustav Audioengine A5 a Audioengine A2: čelní pohled.

Co se týká výbavy, tak na tom ani jeden model není nijak špatně. Audioengine A5 nabízí dokonce na horní straně levé skříně USB konektor pro napájení mp3 přehrávače. Oproti tomu ale osobně výrazně postrádám vstupní RCA konektory (2x cinch)! A5 má vstupy dva, ale oba jsou pouze stereofonní 3,5 mm jack. Je tedy podle mého názoru nutné použít nějakou krátkou ale kvalitně konstruovanou redukci z 3,5 mm jacku na dvojici RCA zdířek, do nichž se již připojí nějaký kvalitnější stereofonní signálový kabel, zakončený na obou koncích dvojicí RCA konektorů. Nebo má uživatel možnost použít v příslušenství dodávaný kabel zakončený na obou koncích stereofonním 3,5 mm jackem. V tomto ohledu vytýkám konstruktérům A5 ošizenou výbavu. Zvláště vzhledem k tomu, že jinak se jedná o velice zdařilý výrobek, se zvukově naprosto vynikajícími vlastnostmi!

Další poněkud kontroverzní odlišností je regulace hlasitosti. Reproboxy A2 mají (mluvím hlavně o levém box, ten obsahuje zesilovač, u A5 i zdroj a veškeré ovládací prvky) v rámci zachování designové ladnosti a čistoty veškeré ovládací a přípojná místa na zadní straně. Změnit hlasitost tedy znamená natáhnout ruku až dozadu a poslepu šmátrat a regulovat. Osobně jsem toto u svých A2 vyřešil tak, že hlasitost na reprosoustavě mám nastavenou na polovinu a sílu zvuku ovládám na přehrávači (Foobar2000). Systémovou hlasitost mám nastavenou na 70%. V případě Audioengine A5 tato komplikace odpadá, ovládací prvek hlasitosti tvoří pogumovaný otočný knoflík kterým regulujeme polohu řídícího potenciometru. Umístění ovládání hlasitosti je v pravé spodní části levého boxu. Na opačné straně - v levé spodní části čelního panelu je modrá LED dioda indikující zapnutí reprosoustavy. Sympatické je, že intenzita světla je malá a ve tmě nijak neruší.

Zásadní konstrukční odlišnosti je, vedle rozměru boxů, hlavně velikost, tvar a umístění bassreflexového otvoru. V případě A2 se jedná spíše o bassreflexovou štěrbinu umístěnou na čelní stěně pod středobasovým měničem. Ta je navržena takovým způsobem, že vzniklá "boule" na nízkých kmitočtech vytváří iluzi poslechu daleko větších soustav. Blíže je toto rozebráno v recenzi na A2 ( Audioengine A2 - recenze - puschpull.org ) a hlavně v obsáhlé recenzi na stránkách Stereophile ( Audioengine 2 powered loudspeaker | Stereophile.com ), a to včetně měření a grafů. Škoda že tento renomovaný časopis na svých stránkách neotestoval i model Audioengine A5.

A hlavní rozdíly ve zvuku mezi A2 a A5? Zvuk A5 je víc "dospělý". Rozdíl ve výkonu je jasně patrný a reprosoustava zvládá i náročné pasáže s velkou rezervou. Zároveň je zvuk i více "monitorovací". Tedy přesnější v tom analytickém smyslu, ovšem nijak na úkor hudební záživnosti. Není to zas chladný a naprosto neutrální studiový monitor, ale reproduktorová soustava sloužící k poslechu hudby pro náročnějšího posluchače. Posluchače vyžadujícího přesnost, údernost a schopnost hrát kvalitně jak potichu tak i nahlas.

Reprosoustavy A2 naproti tomu nabízejí příjemný zvuk, ne tak monitorujícího charakteru. Vynahrazují si to ale příjemnou "muzikálností" v tom nejlepším smyslu slova. Osobně se mi zvuk A2 poslouchá i po velmi dlouhou dobu bez jakýchkoliv stop únavy. Zároveň je dostatečně přesný a prokreslený, ale co naplat fyzika je zřejmá a 4x menší objem a výkon 15 W RMS oproti 50 W RMS u modelu A5 je znát. Při běžných hladinách hlasitosti však rozdíl ve zvuku pro normálního posluchače neodpovídá rozdílům objemu a výkonu reprosoustav. A2 někdy dohánějí nedostatek svého objemu určitou "boulí" na basech, která může někumu vadit. U A5 oceňuji, že bas je výrazný, pevný a frekvenčně vyrovnanější.

10) Odkazy na internetu

      V angličtině:
The Audioengine A5, in bamboo | Stereophile.com
"audioengine a5 review" - Vyhledávání Google
Audioengine 5 (A5) Premium Powered Bookshelf Speakers#reviews
introducing awsumness - Audioengine A5
Audioengine A5 Review - MacRumors Forums
Audioengine A5 Build Quality — Reviews and News from Audioholics
MacSparky - Blog - Audioengine A5 Review
Audioengine A5 review from the experts at whathifi.com

Archiv mnoha recenzí A5 z "celého světa"
(reviews.rar - cca 23 MB - obsahuje 62 pdf souborů)

      V češtině:
Audioengine 5 (A5) | Positronix

Další příbuzné odkazy:
      V angličtině:
Stereophile: ASUS Xonar Essence ST/STX soundcards
Stereophile: Music Served: Extracting Music from your PC
Stereophile: MP3 vs AAC vs FLAC vs CD

11) Hodnocení

Reproduktorové soustavy Audioengine A5 představují zvukově, konstrukčně i designově vynikající výrobek. Přestože cena těchto aktivních PC monitorů není nijak zanedbatelná, kvalita tomuto faktu odpovídá a tak poměr ceny a zvuku a rovněž ceny a konstrukce jsou na velmi dobré úrovni.

Uživatel má možnost zvolit ze tří barevných provedení: matná černá, lesklá bílá a "Bamboo" - reproduktorové skříně jsou vyrobené ze speciálně zpracovaného bambusu (pevně slisovaného, nejedná se jen o povrchovou úpravu). Nejsou to MDF desky s povrchovou úpravou, ale jsou to desky z masivního bambusu, kde jsou části stonků bambusu pevně slisovány. Pevné desky vytvořené slisováním bambusových stonků (které jsou rovnoběžně orientovány) jsou pak tvarově opracovány a na povrchu do hladka vybroušeny a nalakovány. U žádných jiných reprosoustav jsem se s takovým materiálem ozvučnic nesetkal. Musím říci, že toto provedení skříní vypadá opravdu moc pěkně. V současnosti je již má i české zastoupení firmy k dispozici, cena je ovšem o něco vyšší než u bílých a černých skříní.

Konstrukce boxů tvořeného 25 mm silnými MDF deskami způsobuje poměrně značnou hmotnost reproduktorových skříní, což ale na druhou stranu pozitivně působí na kvalitu reprodukce. Přesto doporučuji umístit na nějaký kvalitní a pevný podstavec a dosáhnout tak optimální osy poslechu vzhledem k výšce uší posluchače. Naprosto jednoznačně to přinese zvukový posun směrem k lepšímu, a to s minimálními náklady. (Toto ovšem platí pro všechny reproduktorové soustavy a poslechový prostor).

Audioengine A5 nabízejí přesný, vyvážený a dynamický zvuk s rychlými a přesnými nízkými kmitočty, detailními středy a křišťálově čistými výškami. Hudební prostor koresponduje s kvalitou nahrávek a reprodukční možnosti reprosoustavy nemilosrdně odhalí veškeré nahrávky, které nejsou kvalitní. Odměnou však posluchači budou krásné chvíle při poslechu oblíbené hudby, či chvilky relaxace při práci na PC. Využít lze samozřejmě i jako kvalitní zvukovou kulisu. A5 dokáží podat kvalitní zvuk i na větší vzdálenost ne jen v tom optimálním trojúhelníku kdy máme hlavy plus minus ve vzdálenosti 60 cm od reproduktorové skříně.

12) Závěr

Co říci závěrem? Reproduktorové soustavy Audioengine A5 si zaslouží přinejmenším pozornost všech zájemců o kvalitní reprodukci hudby na PC. Opravdu doporučuji využít příležitosti a soustavy si v klidu poslechnout u prodejců. Bohužel tato značka není v naší republice tak rozšířena, jak by si dle mého názoru zasloužila.

Doporučuji všem, kteří mají rádi hudbu (všech možných žánrů, od klasické hudby po hard rock, přes folk až k reggae). Jestliže v případě malinkých A2 mnoho lidí prostě psychicky neunese ten rozdíl v pohledu na miniaturní bedýnky a kvalitu zvuku, má v případě modelu A5 možnost pořídit si, co se velikosti týká, "plnohodnotné" reproduktorové soustavy s výtečnými zvukovými vlastnosti a excelentní konstrukcí skříně.



Odkaz na oficiální české zastoupení Audioengine:
www.audioengine.cz    případně    www.positronix.cz



Obsah:


Petr Püschel      (31.5.2011)